Tacopaj

Tacopaj

4-6 port

 

Du behöver:

150 g Smör

3 dl vetemjöl

1 tsk paprikapulver

2 msk vatten

 

Fyllning:

500 g köttfärs

1 msk smör

1 påse tacokrydda (ca 40g)

1 dl vatten

2 dl lätt crème fraiche paprika & chili

2 dl lätt crème fraiche

250 g körsbärstomater

150 g riven ost texmex

1 tsk paprikapulver

 

Gör så här:

Blanda ihop smör, mjöl och paprikapulver till en massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter.
Nagga pajskalet med en gaffel.
Ställ formen i kyl ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min i 225 grader.

Bryn köttfärsen i smör.
Tillsätt tacokrydda och vatten.
Låt det koka ca 5 min.
Blanda ihop den smaksatta crème fraichen med den naturella crème fraichen i en skål.
Halvera tomaterna.
Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen.
Täck med tomathalvor och strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.
Tillaga pajen i mitten av ugnen ca 25 min i 225 grader, tills osten fått fin färg.

 

Servera med crème fraiche och tacochips.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0